Hvordan vil du klare et møde på 90 minutter, der ingen agenda havde?


Forestil dig dette: Du bliver kaldt til et 90 minutters møde.
Du aner ikke, hvad det handler om.
Lokalet er fyldt med halvt forvirrede ansigter.
Foran jer står en lettere forpustet mødeleder med kaffeånde og løse papirer.

Du prøver at følge med, men din sidemakker er stadig midt i den joke, I aldrig fik afsluttet.
Og mødelederen mumler noget, du måske hørte sidste uge — men du er ikke sikker.

Dit fokus? Ja, dit fokus er nok ikke limet fast til den rødmossede, aldrig-helt-smilende mødeleder, der sejler rundt i planløs snak
Og din motivation? Endnu længere væk.

Præcis sådan har vores elever det. Hver eneste dag. Ofte flere gange om dagen.

I alt for mange folkeskoler begynder undervisningen uden en tydelig introduktion, uden målsætning og uden en agenda. Om morgen, er nogle klasser heldige og får en gennemgang af dagens program, men mange møder en undervisning, de selv skal gætte sig til.

Og vi taler om børn og unge, som kan glemme deres trøje i hallen, i klassen, på gangen – eller på toilettet. De glemmer, de mister fokus, de bliver urolige. Vi ved det. De har brug for struktur. De har brug for at vide, hvad der skal ske.

Vi ved det fra os selv: Møder uden agenda er dræbende. Vi tjekker mails, tegner kruseduller eller dagdrømmer. Elever gør præcis det samme — bare med mere uro, snak og rastløshed.

En klar dagsorden i undervisningen skaber tryghed, ro og motivation.
Og det gælder uanset om vi taler om indskoling, mellemtrinnet eller udskoling. En klar dagsorden og tydelige mål gør en forskel ved vi af egen erfaringer, men også studier.
Ikke fordi det lyder pænt, men fordi det virker.

  • Forskning viser bedre resultater
    Elever undervist med klare dagsordner scorede markant højere i test end elever uden struktureret planlægning.
  • Lektionsplanlægning giver en tydelig retning
    Strukturerede planer skaber klare mål, metoder og aktiviteter, så hver lektion får en gennemtænkt agenda. Dette kan også tydeliggøre overfor eleverne at du har forberedt dig på dagens undervisning. 
  • Tydelige agendaer gør undervisningen mere effektiv
    Planlægning hjælper læreren med at være sikker, organiseret og bruge tiden bedre – uden forvirring og spild.
  • Mere pensum nås til tiden
    Når undervisningen følger en planlagt rækkefølge, gennemgås mere stof uden stress og hastværk.
  • Elever lærer bedre med struktur
    Organiserede, forudsigelige lektioner øger forståelse, interesse og overblik.

Blot en tanke på en tirsdag 🙂

Share the Post: