i har efterhånden alle prøvet det. Klassen er i gang med en opgave. Koncentrationen har taget fat. Lyden af tastaturer fylder rummet, og summen fra eleverne begynder at sprede sig. Men ud af øjenkrogen kan du pludselig skimte ChatGPTs forside på én af dine elevers computerskærm. Hvad skal de bruge den til? Snyder de? Hvordan skal du forholde dig til det?
9 ud af 10 elever i folkeskolen anvender nu generativ AI i deres hverdag. Den er nem at bruge og hurtig til at finde svar. Hvorfor skulle eleverne ikke bruge AI til at lave sine opgaver? Og opgaveløsning bliver ChatGPT da også brugt til. Ved flere lejligheder har vi modtaget skriveøvelser, der virker til at være skrevet af en professor. Andre gange har vi set opgaver, der er mere renskrevet, end vi selv kan fremstille dem. I disse situationer risikerer lærerens øvelser at blive løst ved et par spørgsmål til ChatGPT, og det kan skade elevernes evne til kritisk tænkning, hukommelse og generelle udbytte af undervisningen. Så skal ChatGPT forbydes i skolen?
Nej, det synes vi ikke. På trods af faldgruberne er ChatGPT og andre AI-modeller stadig et ekstremt nyttigt redskab. At bede eleverne om at lukke deres AI-fane kan meget vel sikre, at de ikke snyder, men eleverne skal jo lære at anvende ChatGPT korrekt både i skolen og i fritiden. Og ifølge undervisningsministeriet er det lige præcis lærerne, der skal undervise i, hvordan man kan bruger generativ kunstig intelligens, og i den forbindelse fremsætter de syv anbefalinger til folkeskolen for, hvordan man kan anvende AI i undervisningen. Disse anbefalinger er imidlertid meget brede. Et råd herfra er, at eleverne hjælpes til at forstå forskellen på aktiv og passiv læring. Lav øvelser med eleverne, hvor de mærker forskellen på at bede om resultatet fra AI og på at samtale med AI. Anvend fx Skolebot el., som er lavet til at holde dialoger med eleverne frem for at give svar på opgaver.
Så næste gang du oplever, at dine elever bruger ChatGPT, så vær nysgerrig på, hvad de skriver, og hjælp dem til at forstå, hvordan AI kan hjælpe dem med feedback, informationssøgning, rollespil eller nogle af de mange andre funktioner, som AI-modeller besidder.
Kilder:
(2025) Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/juni/250626-offentliggoerelse-af-anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen
(2025). Magasinet Skolen. https://magasinetskolen.dk/artikel/skolen/9-ud-af-10-unge-danskere-bruger-ai-i-skoletiden